В кінці ХХ ст. людство
вступило в стадію розвитку, яка отримала назву постіндустріальне або інформаційне суспільство. Але судження «Ми живемо у вік
інформації та комунікацій» не зовсім вірно, оскільки і інформація, і комунікації були завжди. Протягом усієї тисячолітньої історії
суспільство накопичувало знання і вдосконалювало способи збереження і обробки інформації. Спочатку поширювалася писемність, потім - друкарський верстат, телефон, телебачення. З
вступом суспільства в вік комп'ютерних технологій з'явилася можливість більш
ефективної її обробки і представлення. Це
дозволило ефективно зберігати і обробляти великі обсяги інформації. Але
на сучасному етапі розвитку інформаційної культури
суспільства знання стають застарілими дуже швидко, і людина змушена «вчитися все життя». Величезний обсяг знань, накопичений
людством, змушує шукати інші підходи до організації процесу навчання.
Усвідомлення фундаментальної
ролі інформації у суспільному розвитку і величезні темпи зростання
інформаційних технологій зумовили необхідність формування особливої
інформаційної культури особистості. Для
використання нових комп'ютерних технологій в житті потрібно нове мислення, яке має формуватись
у дитини з молодших класів. Для
нинішнього школяра,
який житиме в інформаційному суспільстві майбутнього, комп'ютер
повинен стати невід'ємною частиною його життя. Тому використання інформаційних та
комунікативних технологій (ІКТ) у навчальному процесі є актуальною проблемою сучасної
шкільної освіти. «Світовий досвід
свідчить про те, що вирішення проблем освіти починається з професійної підготовки
педагогів. Без якісного зростання
педагогічного професіоналізму ми будемо приречені залишатися в минулому »[5,
5]. Тобто, необхідна підготовка у
сфері сучасних ІКТ. Педагоги
нового покоління повинні вміти кваліфіковано вибирати і застосовувати саме ті технології, які повною мірою відповідають змісту
і цілям вивчення конкретної дисципліни, сприяють досягненню цілей гармонійного
розвитку учнів з урахуванням їх індивідуальних особливостей.
Інформаційне суспільство - це «суспільство, в
якому соціально-економічний розвиток залежить насамперед від виробництва, переробки,
зберігання, поширення інформації серед членів суспільства» [7, 5].Суспільство
можна назвати інформаційним, якщо в ньому більше
50% населення зайнято в сфері інформаційних послуг. Відповідно, Україна робить
тільки перші кроки в цьому напрямі. Інформаційне суспільство відрізняється
від попередніх тим, що головним чинником в ньому виступають не матеріальні, а ідеальні фактори - знання та інформація.
Інформатизація суспільства означає сукупність взаємопов'язаних політичних,
соціально-економічних, наукових чинників, які забезпечують вільний доступ
кожного члена суспільства до будь-яких джерел інформації, крім законодавчо
секретних. Метою інформатизації
суспільства є поліпшення якості життя людей за рахунок одночасного збільшення
продуктивності і полегшення умов праці.
Так як освіта перебуває між виробництвом і наукою, вона повинна відповідати і рівню розвитку суспільного виробництва, і стану
науки.
У другій половині ХХ століття виробництво і наука розвивалися швидкими темпами, в той
час як освіта еволюціонувало дуже повільно. У
результаті назріли дуже глибокі протиріччя між виробництвом і наукою, з одного
боку, і освітою, з іншого.
Інформація - всі ті відомості, які
зменшують ступінь невизначеності нашого знання про який-небудь об'єкт. А, відповідно, інформаційна технологія - система процедур перетворення інформації
з метою її формування, організації, обробки, поширення і використання.
Інформаційні технології
навчання - це всі технології, що використовують спеціальні технічні засоби (ЕОМ,
аудіо, кіно, відео). Коли комп'ютери стали широко використовуватися в
процесі освіти, з'явився термін «нова інформаційна технологія навчання". Але деякі дослідники підкреслюють, що
говорити про нову інформаційної технології навчання можна лише в тому випадку,
якщо вона відповідає основним принципам педагогічної технології
(попереднє проектування, відтворюваність, цілісність і т.д.), вирішує завдання,
які раніше не були теоретично чи практично вирішені і якщо засобом передачі
інформації є комп'ютерна та інформаційна техніка.
Інформаційні та
комунікаційні технології (ІКТ) - це «широкий спектр цифрових технологій, що
використовуються для створення, передачі й поширення інформації та надання
послуг (комп'ютерне обладнання, програмне
забезпечення, телефонні лінії, стільниковий зв'язок, електронна
пошта, стільникові та супутникові технології, мережі бездротового і кабельного зв'язку, мультимедійні засоби, а також Інтернет та засоби синхронної
комунікації і блоги)».
Немає коментарів:
Дописати коментар